2020 Old frontage
jhm
(211734)
alvaraalto 2020-12-19 6:12
Dag John,
Het is mij gelukt wat meer gegevens over dit merkwaardige gebouw te vinden.
Vroeger het zogenaamd "Spookkasteel" of de woning van Florimond Vandamme. Gebouwd tussen 1904 en 1908 in opdracht en naar ontwerp van Florimond Vandamme, voormalige gemeentesecretaris van de gemeente Oedelem. Gebouwd in een mengstijl van art-nouveau en neogotiek. Oorspronkelijk dak wordt in 1939-1940 vervangen door een hoog schilddak bedekt met pannen. Rechthoekige plattegrond met vooruitspringende rechtertravee verbonden met het hoofdvolume door een smal achthoekig uitkragend torentje met ingesnoerde naaldspits. Rechts van het hoofdvolume, het voormalig atelier ondergebracht in een lagere aanbouw. Divers baksteengebruik als imitatie van natuursteen. Gebruik van rode baksteen voor de gevelvlakken, gele baksteen voor de vensteromlijstingen en grijszwarte baksteen voor bepaalde muurvlakken en sierelementen. De plint is bezet met breuksteen. Meer uitgewerkte voorgevel met segmentboogvormige muuropeningen met bakstenen monelen, opgevat als een drielicht op de begane grond en op de verdieping een vijflicht gevat in een licht vooruitspringend donker gevelvlak.
Behouden schrijnwerk.
(https://www.routeyou.com/nl-be/location/view/49474781/woning-van-florimond-vandamme?toptext=3212831)
Groet uit een regenachtig Haarlem, Rob
|
||||
|
||||
![]()
Goedenavond Rob,
ik had het niet gevonden maar de link werk perfect ik heb alles nog eens kunnen lezen Waarvoor mijn dank. Groetjes uit Maldegem |
![]() |
Thread Tools | |
|
|